علت گرم نکردن ماکروفر چیست؟

ماکروفر از لوازم خانگی بسیار پرکاربرد در آشپزخانه می باشد که امکان گرم کردن سریع غذا، مواد خوراکی، آب، شیر و … در آن وجود دارد. همینطور در مدل های پیشرفته نیز می توان از آن برای پخت کیک، پیتزا و … استفاده کرد. در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که ماکروفر غذا را به خوبی گرم نمی کند که این مشکل دارای دلایل بسیار مختلفی می باشد.

اساس کار ماکروفر ها و ماکروویو ها بر اساس تابش اشعه گرمایی و یا گرم کننده است. در حقیقت ماکروفر ها اشعه های گرم کننده را تولید می کنند که پس از برخورد با غذا، ذرات مولکولی داخل غذا را وادار به جنبش می نمایند که نتیجه آن گرم شدن غذا است. با در نظر گرفتن این اساس کار در داخل دستگاه ماکروفر، در ادامه این مقاله از وبسایت الو ماکروویو قصد داریم به علت گرم نکردن ماکروفر از نگاه متخصصین این مجموعه بپردازیم.

همچنین شما میتوانید برای عیب یابی، شناسایی و تعمیر ماکروفر خود با متخصصین در ارتباط باشید.

 

علت گرم نکردن ماکروفر چیست؟

بروز مشکل گرم نکردن ماکروفر دلایل مختلفی دارد. فرقی نمی کند ماکروفر شما از چه برندی می باشد، دلایل بروز خرابی در تمامی ماکروفرهای تولید شده توسط برندهای ال جی، سامسونگ، بوش، کنوود و … یکسان است. در ادامه قصد داریم به اصلی ترین دلایل گرم نکردن ماکروفر بپردازیم.

خراب شدن لامپ مگنترون

از مهم ترین دلایل گرم نکردن ماکروفر، خرابی لامپ مگنترون می باشد. لامپ مگنترون از اصلی ترین قطعات ماکروفر است که نقش اصلی را در ایجاد اشعه و گرم کردن غذا بر عهده دارد. هر چه ماکروفر بیشتر روشن باشد، لامپ مگنترون نیز اشعه بیشتری را تولید می کند و اینگونه غذا با دریافت اشعه بیشتر، گرم تر می شود.

در صورت خرابی لامپ مگنترون، ماکروفر گرم نمی شود. لامپ مگنترون به دلایل مختلفی شامل استفاده نادرست و یا استفاده برای یک بازه زمانی طولانی، ممکن است آسیب ببیند و یا خراب شود. در برخی موارد خرابی لامپ مگنترون با جرقه نیز همراه می باشد.

فرآیند عیب یابی دقیق و همینطور تعمیر و یا تعویض لامپ مگنترون امری تخصصی است. به همین دلیل حتما بایستی که انجام دقیق این فرآیند را به متخصصین مجرب بسپارید.

خرابی ترانس علت گرم نکردن ماکروفر

در داخل ماکروفرها، برای تامین انرژی مورد نیاز لامپ مگنترون، از قطعه ای به نام ترانس استفاده شده است. ساختار ترانس به صورتی است که متشکل از چندین خازن و سیم پیچ می باشد و انرژی لازم برای قطعه مگنترون و در نهایت تولید اشعه را فراهم می کند.

ترانس به کار رفته در داخل ماکروفر، در صورت آسیب فیزیکی و یا فرسودگی در یک بازه زمانی طولانی، ممکن است دچار خرابی شود. هر گونه اختلال در کارکرد ترانس زمینه گرم نشدن ماکروفر را فراهم می کند. در صورتی که متخصصین الو ماکروویو علت گرم نکردن ماکروفر را خرابی ترانس تشخیص دهند، مشکل با تعویض این قطعه برطرف می شود.

خرابی ترانس علت گرم نکردن ماکروفر

خرابی برد ماکرووفر

در هر یک از لوازم خانگی از جمله ماکروفرها و ماکروویو ها، برد در نقش مغز دستگاه عمل می کند. به طوری که تمامی تصمیمات هوشمند برای برنامه کار دستگاه، توسط برد گرفته می شود. حتی فرآیند آغاز کار دستگاه و همینطور خاموش شدن آن در شرایط حساس نیز با فرمان برد الکترونیکی صورت می گیرد.

در صورتی که برد الکترونیکی ماکروفر دچار مشکل شود، فرمان آغاز به کار به قطعه مگنترون ارسال نمی شود. اینگونه مگنترون سیگنالی را برای تولید اشعه دریافت نمی کند. عدم تولید اشعه نیز سبب می شود وقتی کاربر غذا را در داخل ماکروفر قرار می دهد، غذا گرم نشود.

معمولا در صورت خرابی برد الکترونیکی ماکروفر، تکنسین های الو ماکروویو به جای تعویض برد اقدام به تعمیر آن می کنند تا هزینه نهایی برای کاربران به صرفه باشد.

خرابی خازن علت گرم نکردن ماکروفر

خازن در وسایل الکترونیکی نقش ذخیره انرژی را بر عهده دارد. در صورتی که خازن عملکرد مناسبی داشته باشد، گرما به اندازه کافی ایجاد می گردد و به صورت یکنواخت توزیع می شود. دو قطعه خازن و دیود، انرژی لازم را برای کار قطعه مگنترون فراهم می کنند.

در صورتی که خازن نیم سوز شود و یا معیوب گردد، مشکل گرم نکردن غذا در ماکروفر ایجاد می شود. خرابی خازن در دستگاه ماکروفر ضمن اینکه با گرم نکردن غذا همراه است، با برخی نشانه های دیگر نیز همراه می باشد. به طوری که تمامی کلیدهای نمایشگر شامل زمان سنج، تایمر و … به درستی کار می کنند، با این حال غذا به خوبی گرم نمی شود.

همینطور ممکن است ماکروفر در هنگام آغاز کار نیز سر و صدای زیادی داشته باشد. در صورتی که علت گرم نکردن ماکروفر سوختن خازن باشد، ممکن است در اطراف ماکروفر دود نیز مشاهده شود.

سوختن دیود ماکروفر

عملکرد دیود در داخل ماکروفر به نوعی مکمل عملکرد مگنترون می باشد. به طوری که خرابی و سوختن دیود برابر با از کار افتادن مگنترون است.

وظیفه اصلی دیود، تبدیل جریان DC به AC و تامین ولتاژ مناسب جهت فعالیت مگنترون می باشد. در صورتی که به هر دلیلی دیود از کار بیافتد، عملکرد مگنترون نیز مختل می شود. بنابراین بر اساس آنچه که توضیح دادیم، در صورت خرابی مگنترون، اشعه لازم برای گرم کردن غذا تولید نمی گردد.

اگر علت گرم نکردن ماکروفر مشکلات مرتبط با دیود باشد، این موضوع به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. اما تعمیر ماکروفر و عویض دیود ماکروفر امری تخصصی است که بایستی که توسط تعمیرکار مجرب صورت گیرد.

سوختن دیود مایکروفر

خرابی درب سوییچ ماکروفر

از علت های گرم نکردن ماکروفر، بسته نشدن درب دستگاه ماکروفر می باشد. در صورتی که درب ماکروفر به درستی بسته نشود، دستگاه آغاز به کار نمی کند.

از اصلی ترین دلایل بسته نشدن درب ماکروفر، خرابی سوئیچ های درب این دستگاه است. در صورتی که سوئیچ های به کار رفته در درب ماکروفر دچار مشکلات جدی شوند، بایستی که تعویض گردند. تعویض و بررسی این قطعه در داخل ماکروفر نیز امری تخصصی می باشد و به تعمیرکار ماهر در این زمینه نیاز دارد.

خرابی فیوز حرارتی

از قطعات مهم در داخل ماکروفر، فیوز حرارتی می باشد که وظیفه اصلی آن کنترل میزان گرما و حرارت در داخل ماکروفر است.

در صورتی که دمای داخل محیط ماکروفر بیش از اندازه بالا برود، این قطعه برای حفظ ایمنی دستگاه را خاموش می کند. اگر فیوز حرارتی دچار مشکل شود و بدون علت خاصی دستگاه را خاموش کند، بدیهی است که فرآیند گرم شدن غذا با مشکل مواجه می شود. برای برطرف کردن این مشکل، متخصصین مجموعه اقدام به تعویض فیوز حرارتی می کنند.

خراب شدن ترموسوییچ علت گرم نکردن ماکروفر

ترموسوییچ دارای وظیفه مهمی در مدار فرمان ماکروفر است. در صورت خرابی این قطعه نیاز به تعمیر و تعویض آن خواهد بود. چراکه در صورت خرابی ترموسوییچ، انرژی لازم برای فرآیند طبخ و گرم کردن غذا به دستگاه نمی رسد و امکان گرم کردن غذا در داخل این دستگاه وجود ندارد.

خرابی درب سوییچ مایکروفر

سخن آخر

در این مقاله از وبسایت الو ماکروفر علت گرم نکردن ماکروفر را بررسی کردیم. امیداواریم مطالعه آن برای شما عزیزان مفید واقع شود. تمامی لوازم الکترونیکی در معرض خرابی و فرسودگی می باشند. برای جلوگیری از بروز خرابی در این دسته از لوازم خانگی، سرویس های دوره ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

با سرویس های دوره ای، قطعات پیش از اینکه دچار خرابی جدی شوند، تعمیر می شوند و اینگونه نیازی به تعویض قطعات اصلی در آن ها نخواهد بود. ضمن اینکه با سرویس های دوره ای، هزینه تعمیرات نیز کاهش پیدا می کند.

در صورتی که برای انجام سرویس های دوره ای ماکروفر، تعمیر ماکروفر و یا عیب یابی و رفع مشکل علت گرم نکردن ماکروفر نیاز به دریافت خدمات با کیفیت دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در وبسایت، با کارشناسان الو ماکروویو تماس بگیرید. متخصصین الو ماکروویو با توجه به تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارند و به تکنولوژی های به کار رفته در انواع ماکروفرها مسلط می باشند، عیب یابی و تعمیر دستگاه ماکروفر شما را در بازه زمانی کوتاهی با قطعات اصلی و اورجینال و همراه با گارانتی انجام می دهند.

 

منبع: الو ماکروویو

ثبت ديدگاه

error: Content is protected !!